Лясковското начално училище бе домакин на среща за споделяне на добри практики 19.05.2022 Начално училище „Цани Гинчев” бе домакин на мобилност по Националната програма на МОН „Иновации в действие”. То посрещна училища-партньори от два големи града – софийското 98 НУ „Св. св. Кирил и Методий” и ОУ „Антон Страшимиров”, Бургас. Лясковското начално училище получи статут на иновативно с решение на Министерския съвет № 523 от 22.07.2021 г. Осъзнавайки ролята на емоционалната интелигентност и адаптивността за благополучието на учениците, училищният екип разработва проект, насочен към усъвършенстване на уменията на XXI век и прилагане на подходите на социално-емоционалното учене в училище. Проектът включва сформиране на тринадесет клуба за личностно развитие. Дванадесет от тях са предназначени за учениците, включени в целодневна организация на учебния ден. Един от клубовете е насочен към работа с родителите. На срещата педагогическите специалисти от училището демонстрираха пред своите колеги от Бургас и София дейности в няколко клуба. Всички занимания бяха обединени от темата „Здравословен начин на живот”. Малките еколози изработиха колело на здравословното хранене, в което бяха включени основните видове храни, необходими за здравословен начин на живот. Спортистите от клуб „Бързи, смели, сръчни“ се надпреварваха в играта „Топка над мрежа”. Художниците моделираха плодове и изработиха красиво пано – кошница с плодове, използвайки капачки от пластмасови бутилки. Учениците от клуб „Талантино“ се грижиха за доброто настроение на всички с песни, танци и стихотворения на същата тематика. През втория ден от посещението се проведе кръгла маса за представяне на предлаганите иновации и споделяне на добри образователни практики. Събитието се състоя в Музея на гурбетчийското градинарство. Присъстваха 35 души, сред които д-р Ивелина Гецова - кмет на Община Лясковец, адв. Людмила Илиева - областен управител на област Велико Търново, доц. д-р Соня Будева - заместник-областен управител, преподаватели от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” и експерти от РУО-В. Търново, общинска и областна администрация. Кметът д-р Ивелина Гецова откри кръглата маса и изрази своето задоволство, че екипът на НУ „Ц. Гинчев” е партньор и обменя опит с колегите си от две успешни училища в два големи града. С гордост сподели, че макар и в малък град, нашето училище винаги е в крак с новите технологии и успешно се справя с предизвикателствата и динамиката на новото време. Областният управител – адв. Людмила Илиева изрази мнение, че споделянето на добрите образователни практики и въвеждането на иновациите в образователния процес, е основна предпоставка за ефективността и повишаване на качеството му. По този начин ще се пребори функционалната неграмотност и от българските училища ще излизат образовани, интелигентни, конкурентни и готови да отговорят на съвременните предизвикателства ученици. Начално училище „Ц. Гинчев” представи своя иновативен проект: „ЗАЕДНО - Знаещи, Активни, Емпатийни, Добронамерени, Напредващи и Отговорни“, в рамките на който са сформирани клубове за личностно развитие, които функционират през времето за занимания по интереси като част от целодневната организация на учебния ден. В клуб „Малки медиатори” учениците придобиват знания за същността на конфликта и разрешаването му по мирен начин - тренират се социални умения като ненасилствена комуникация, толерантност, емпатия и сътрудничество, развива се емоционалната интелигентност и учениците се запознават с термините конфликт, спор, несъгласие, недоразумение, медиатор, медиация и др. В Екоклуба децата повишават екологичното си съзнание и култура, формират се като активни граждани - знаещи, можещи, търсещи и участващи в дейности за опазване на околната среда. С учениците се провеждат беседи, целящи осъзнаване на връзката с природата, зависимостите между отделните компоненти и възможностите за влияние на всеки гражданин за опазване на околната среда. Дейността на клуба включва и работа в опитното поле, овощната градина и горския кът на училището. Дейността на клуб „Добродетели” е насочена към насърчаване на учениците да развиват благородните си качества, да се вглеждат в себе си и да търсят истински ценното в сърцата си и така да имат повече разбиране, съпричастност и търпение, когато общуват с другите. Клуб „Приятелите на Зипи“ е с програма, изградена от поредица илюстрирани разкази за едно насекомо Зипи. Историите в разказите и дейностите в модулите се занимават с ежедневни трудности, пред които се изправят децата. Докато слушат и обсъждат проблемите от разказите, те участват в забавни дейности - рисуване, ролеви техники, игри. Децата развиват положителни стратегии за справяне в проблемни ситуации. Спортен клуб „Юнак“ спомага изграждането основите на двигателната култура на децата, като заниманията в него включват изучаване на композиция „Юначе“, състояща се от 3 основни части - фигурни придвижвания с бягане; гимнастическа композиция; народен танц ръченица. Заниманията в клуба подпомагат подготовката на учениците за участието им в Национален детски олимпийски събор „Юначе“, който се провежда ежегодно. Клуб „Бързи, смели, сръчни” е насочен към насърчаване на учениците да развиват физическа култура и активност, умения да играят, да се забавляват и да развиват своите двигателни навици и компетенции. В клуб „Талантино“ децата развиват артистичните и музикалните си заложби чрез поставяне на кратки сценки и скечове и работа върху песенен и друг музикален материал. Клуб „Изящни изкуства” поднася допълнителни знания на учениците в сферата на изобразителните и изящните изкуства, а занятията дават възможност за развитие на творческо мислене и усет към цветовете и формите, към изкуството и природата и подпомагат формиране на естетически вкус. Изработват пана от естествени природни материали, картички, картини и украса, които се използват за празнични изложби. У учениците се възпитават търпение, сръчност, умения за работа в екип, толерантност. Заниманията помагат на учениците не само да виждат красотата в света около себе си, но и сами да я създават. Клуб „Прозорец към света” спомага учениците да развият любов към книгите и четенето и да усъвършенстват четивните си умения, подпомага процесите на възприемане, интерпретация и илюстрация на кратки по обем художествени произведения. „Дигитален свят” е клуб за придобиване на знания и практически умения в областта на информационните технологии, приложните компютърни програми и дигитални изкуства. Чрез индивидуални и групови задания и проекти, децата усъвършенстват придобитите умения. Дейността на „Родолюбие” е за формиране личностно отношение към род, родина, народ, семейство, приятели, традиции и обичаи. Клуб „Спорт и здраве“ пък цели формиране на интерес и осъзнаване на необходимостта от занимания със спорт още от начална училищна възраст и повишаване на качествата бързина, ловкост, сила, издръжливост и закаляване чрез провеждане на повече игри на открито сред природата. Клуб „Приобщеният родител” е насочен към съдействие, подпомагане и подкрепа на родителите по въпроси относно взаимоотношенията им с децата и проблеми във възпитанието и развитието им. На срещата представителите на гостуващото ОУ „Антон Страшимиров” споделиха, че прилагат иновация, насочена към интегрирането на обучението по природни науки, математика и информационни технологии с глобална тема „Космос“ чрез проекто-базирано и проблемно-ориентирано обучение. Целта е да се повиши интереса на учениците към обучението и училищния живот. Във всяка от трите години на иновацията глобалната тема се разбива на подтеми - Слънчева система, Звезди и галактики, Земя, хора, Космос. Всяка година завършва с представителна изява Вечер на астрономията, състезание „Космически сървайвър“, проектна седмица „Космос“. Иновацията на 98 НУ „Св. св. Кирил и Методий” пък е „Училищен празничен календар”. Целта ѝ е изграждане на позитивен климат за работа в училището, приобщаване на всеки член на общността, съобразно индивидуалните му личностни потребности към общите цели и идеи, чрез възможност за изява в областта на науката, изкуството и спорта. По време на кръглата маса бе отбелязана ролята на патрона на училището домакин – възрожденецът Цани Гинчев. Той още в началото на XIX в. разбира, че учебните програми са тежки и се опитва да направи уроците интересни и да ги обвърже с практически знания и умения. В час по ботаника води децата да събират билки, а по химия прави опити с подръчни средства в училищната лаборатория. Доц. д-р Мариела Тодорова-Колева от ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” наблегна на факта, че всяка иновация са добре забравените постулати на реформаторската педагогика. Тя даде пример с опитните полета, които се срещат в учението на Мария Монтесори и идеите на Петерсен, които доближават интериора на училището в максимална степен до уюта на дома. Ръководният екип на НУ „Ц. Гинчев” се похвали, че стартира работа по проект „Всяко дете - пълноценен член на общността”. Основната му цел е пълноценната интеграция на децата и младежите в риск и с множество и комплексни психо-социални потребности. Доц. д-р Соня Будева, заместник-областен управител и преподавател в катедра „Организация и методология на социалните дейности“ на ВТУ „Св. св. Кирил и Методий” приветства идеята и обеща съдействие за реализиране и развитие на дейностите по проекта. В този контекст бе засегната и друга важна тема, а именно - ролята на социалния работник в училище и диференцирането му от училищния психолог и педагогическия съветник. В края на събитието всички участници си дадоха обещание, че това ще е началото на поредица срещи, които да подобрят взаимодействието между училището и семейството и ще обединят усилията си в посока повишаване благополучието на децата.